Veckobrev v.48-49

Hej!

Tänk att det redan är december och 1:a Advent! I skolan har vi en Snällkalender. Det är en kalender fylld med snälla handlingar. Bakom lucka 1 fick vi uppdraget att att säga hej till de vi möter. Bakom lucka 2 fanns uppdraget att sätta upp lappar med positiva budskap runt omkring oss. På måndag får vi öppna lucka 3 och 4. Det ska bli spännande att se vilka snäll-uppdrag som vi får då!

Under veckan har vi arbetat med att skriva egna berättelser. Vi kopplar till det gemensamma arbetet med att skriva berättelser som vi arbetat med under terminen. Vi pratar om att en berättelse ska ha en början, handling och slut. Barnen skriver på Ipad. När texten är klar läser de igenom den och tänker till om de olika delarna och om det är något som de kan utveckla. De tar också hjälp av en kompis. När texten har skrivits ut ritar de en bild till texten. Tillsammans samlas vi sedan, de som skrivit klart sina berättelser läser upp dem för klassen. Alla som lyssnar har under tiden i uppdrag att lyssna efter om texten har alla delar, början, handling och slut. Vi lyfter fram och sätter ord på och identifierar de olika delarna. Barnen kommer också med önskan om vad författaren kan arbeta vidare med. På detta sätt övar vi gemensamt på att ge och att ta emot respons. I nästa vecka kommer vi att fortsätta arbetet och vi ser fram emot att få lyssna på de berättelser som väntar på att få bli upplästa. Spännande!

I matematik arbetar vi varje dag med Vektor. Programmet anpassar svårighetsgraden för varje enskild elev. Det sker under tiden som eleven arbetar vilket gör att varje elev får utmaning på den nivå som den befinner sig på. Barnen övar matematisk förmåga, minnesförmåga, spatialt tänkande och taluppfattning. De övar också koncentration och grit (kämparanda, förmåga att inte ge upp utan att fortsätta och utmana sig själv även när det är klurigt.)

I NTA-arbetet har vi undersökt och jämfört de fyra vätskorna vatten, lim, matolja och schampo. Vi har samtalat om vad som är skillnaden mellan en vätska och ett fast ämne. En vätska rinner och den har ingen form. Alla elever valde en av de fyra vätskorna och skrev ner just den vätskans egenskaper.

I bilden har vi gjord de här fina bilderna.

Vi har använt oss av vattenfärger och sugrör. Med blåsteknik har vi skapat bilder av vattenpölar där vattnet ser ut att stänka som när man hoppar i en vattenpöl. Här har vi också kopplingar till NTA-arbetet.

I fredags fick vi besök av Emmas mormor Kicki. Hon berättade om hur det var att gå i skolan förr i tiden. Det var spännande att höra. En del saker var ganska lika som det är i skolan idag men många saker var annorlunda. Barnen hade frågor och tankar och det märktes att de tyckte att det var intressant att höra Kicki berätta. Tack Kicki!

Nästa vecka:

Vi kommer tända ljus i klassrummet, öppna vår Snällkalender och läsa berättelser om julen under veckorna fram till jul.

Måndag: Årskurs 4 har under några veckors tid arbetat med Kulturskolan. På måndag är vi inbjudna att se deras teater med dans och sång. Det ska blir roligt!

Onsdag: Läsuppdraget ska vara med till skolan. Vi läser just nu kapitel 11.

Kom ihåg idrottskläder och handduk.

Torsdag: Nytt läsuppdrag kommer hem.

Fredag: Vi uppmärksammar Nobeldagen.

Gå gärna in och läs rektor Cecilias månadsbrev på rektorsbloggen.

Månadsinfo på höjden

Julpysselsugen? Läs då informationen nedan:

Jag önskar er en fortsatt trevlig helg och en fin 1:a Advent!

/ Cecilia

 

 

 

 


Prenumerera på nya blogginlägg

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *