Veckobrev v. 42-43

Hej!

Den här veckan har vi startat upp med att träffa våra faddrar. Det blev jubel och det var roligt att träffas och börja lära känna varandra! Vi har tillsammans sjungit Lalehs Goliat och samtalat om textens budskap.

 

Det passar ju bra eftersom FN-dagen infaller nästa vecka. Vi har också arbetat med att göra duvor tillsammans i våra fadderpar.

Vi kommer under nästa vecka arbeta vidare och prata om Barnkonventionen och Alla barns rätt.

I NO har vi arbetat vidare med NTA Fast eller flytande. Veckans uppdrag och de tidigare uppdragen kan ni läsa mer om under fliken NTA som ligger under NO-sidan.

I NO-arbetet om hösten har vi pratat om vad som händer med löven som faller till marken. Några tankar från barnen som kom var: ”De blåser bort.” ”Jag tror att de blåser in i skogen.” ”De åker ner under marken.”  Utifrån barnens tankar pratade vi vidare om vad som händer med löven som faller från träden. Om alla löv blåser in i skogen skulle det ju bli stora berg av löv där. Tillsammans tänkte vi efter hur det har sett ut när vi har varit på våra små utflykter i skogen. Det har legat löv på marken men inte stora högar. Det måste alltså hända något med löven eftersom löven från tidigare år inte ligger kvar. Vi kom vidare i samtalet och pratade om att olika nedbrytare äter och bryter ner löven. Maskar som är viktiga nedbrytare drar ner löven i jorden när de äter dem. De bryter på så sätt ner dem och det blir ny näring i jorden. Näring som växter suger upp genom sina rötter så att de kan växa. I vårt samtal kom vi vidare och pratade om en växts livscykel. Det är verkligen intressanta och lärorika samtal!

Förra veckan väckte en ekorre intresse. I onsdags när vi var i skogen var det lite bland annat den här lilla masken och tusenfotingen som fångade uppmärksamhet.

När vi var i skogen i onsdags fick eleverna i uppdrag att göra ett upprepat mönster med naturföremål. Här kopplas matematiken på.

Mönsterna som eleverna har gjort kommer vi att använda oss av framöver. Vi kommer bland annat att beskriva, jämföra olika mönster och fortsätta påbörjade mönster.

Höstkonstverken som barnen gjorde i förra veckan har de nu visat och berättat om för varandra.

I svenska har vi nu arbetat vidare med våra gemensamma texter som vi påbörjade för några veckor sedan. Vi har utvecklat dem genom att använda oss av tidsord och att berätta mer så att det händer lite mer i berättelsen. Vi kommer att arbeta vidare med texterna och eleverna kommer att börja skriva egna texter med stöd av de gemensamma texterna.

I matematik har vi börjat arbeta med ett program som heter Vektor. Det tränar minne och matematisk förmåga. Programmet är uppbyggt så att det anpassar uppgifternas svårighetsgrad efter varje enskild elev. Det är speciellt riktat till elever i årskurs F-1 men även äldre elever kan ha glädje av programmet. Vi kommer under ca 8 veckors tid arbeta med programmet. Varje dag arbetar eleverna med ett ”uppdrag” som tar 30 minuter. Programmet passar också mycket bra i vårt pågående arbetsområde i matematik.

Alla elever har ett egen inloggning och jag kan se och följa deras utveckling inom olika områden som de övar. Eleverna tycker att det är roligt att arbeta med Vektor. Det är dock viktigt att de bara använder Inloggningen till programmet i skolan, inte hemma.

Gå gärna in och läs mer om detta på:

Vektor

Nästa vecka:

Vi arbetar vidare med det pågående arbetet i olika ämnen.

Onsdag 25/10:

– Idrott inomhus. Kom ihåg idrottskläder och handduk.

– Mappen med Läsuppdraget ( kap. 6)  ska vara med till skolan.

Torsdag 26/10:

– Nytt läsuppdrag ( kap. 7) kommer med hem.

Fredag 27/10:

– Storsamling med FN-tema tillsammans med hela skolan.

Hoppas att ni alla får njuta av en skön och avkopplande helg! 🍀🍁🍄

/Cecilia

 

 

 

 


Prenumerera på nya blogginlägg

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *