Veckobrev v 40-41

Hej alla föräldrar!

Det känns i luften att det är höst och vi kan se det på alla vackra höstfärger i naturen. I tisdags gick vi ut i skogen en stund för att hitta hösttecken. Vi promenerade tillsammans förbi idrottshallen och en liten bit in på gång/cykelvägen. Härligt att ha naturen så nära inpå! Barnen fick uppdrag att hämta olika naturföremål. Här övade de samtidigt läsning. Hämta ett gult löv. Hämta en svamp. Hämta något som funnits i tusen år,,, var några av uppdragen. Det var en härlig stund i skogen och när vi kom tillbaka till skolan hade alla barn med sig flera naturföremål.

Vi har sedan arbetat vidare och barnen har skrivit texter om skogsutflykten på Ipad och tagit kort på sina naturföremål. Några av barnen har också hunnit läsa sin text högt för sina klasskamrater.

I bild har vi övat på att med färgerna blå, röd och gul blanda till olika höstfärger, måla löv och med dem göra färgtryck.

Vi håller också på och skriver en gemensam berättande text som utspelar sig i skogen på hösten. Vi ska bearbeta texten tillsammans och därefter kommer eleverna att få skriva egna texter. De kommer då att kunna få stöd av den gemensamma texten, de ord och begrepp som vi arbetat med och strukturen för texten.

Här lite bilder från arbetet:

Vi har gjort det första uppdraget i NTA, Naturvetenskap för alla. I det första uppdraget jämförde vi en sked och en stålkula. Vad är lika och vad är olika? Vi tittade bland annat på färg och form.

Alla elevrådsrepresentanter har den här veckan haft i uppdrag att göra en lek tillsammans med hela klassen. Här ser ni några bilder från vår klassaktivitet som vi genomförde på skolgården i skönt solsken.

Nu finns det ett nytt månadsbrev från rektor Cecilia på: https://steningehojden.wordpress.com/2017/10/01/manadsinfo-oktober-pa-hojden/

Nästa vecka:

Vi arbetar vidare med det pågående arbetet om hösten. Likaså arbetar vi vidare med NTA.

I matematik arbetar vi vidare med addition och subtraktion i talområdet 0-10.

Läsuppdragen fungerar fint. Det är roligt att lyssna på elevernas läsning och se deras framsteg. Det är märks tydligt när eleverna har läst texten många gånger. De känner igen allt fler ordbilder vilket gör att de får en större säkerhet och flyt i läsningen. Då kan också allt mer energi ägnas åt förståelse av textens innehåll. Heja heja!

  • Onsdag: Idrott inomhus. Kom ihåg idrottskläder och handduk.    Läsuppdrag (kapitel 4) ska var med till skolan.

Jag önskar er alla en riktigt trevlig helg!🍁🍄🍂

/Cecilia

 


Prenumerera på nya blogginlägg

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *