Veckobrev v.43

Halloj!

Nu är det efterlängtade höstlovet äntligen här! 🍁

Veckans höjdare denna vecka är Ryan, Mario, Isabella och Julia 🦒🍀🌟.

I svenska så har eleverna denna vecka arbetat vidare med vårt skrivprojekt om den magiska dörren. De har fått skriva på kapitel tre som handlar om att de ska leta reda på nyckeln till dörren. På torsdagar har vi numera läsgrupper där eleverna läser en novell från vår bok för varandra. De har kommit in i det arbetssättet bra och jag tycker det funkar super!

Höstlovet har sedan några år tillbaka även kallats för läslov. Denna läslovsbingobricka har eleverna fått ta med sig hem i dag. Hur många rutor kan vår klass kryssa i? 🌟 På jagharlast.se kommer det finnas en höstutmaning för den som vill klura på lite gåtor och annat liknande. Koden för att logga in har eleverna fått i ett chattmeddelande för ett tag sedan, så be de, kika där.

Berättelser från judendomen har vi läst om denna vecka, de har också fått arbeta om olika judiska högtider och ceremonier. Vi har haft lite strul med begreppa men i går fungerade det äntligen och de kunde titta på några korta filmer.

Halloween 🧛🏻‍♀️🧟‍♀️🎃 var temat på gårdagens engelsklektion och i tisdags arbetade vi med traditionella slut i en berättelse. De fick återigen testa på stafettskrivning och denna gång hade berättelserna en tydligare röd tråd. Efter lovet så är det dags att få skriva sin egna berättelse på engelska.

De avslutade området människokroppen denna vecka i NO. Detta har de gjort genom att eleverna i grupper fått sätta ihop egna kahoot (en slags digital frågetävling) som de har fått presentera för klassen. Efter lovet kör de igång med kemi, där de ska försöka lösa fallet med det vita pulvren. Genom olika undersökningar ska deförsöka klura ut vilka de okända ämnena är.

Matematik denna vecka har de övat på multiplikationstabellen och i onsdags hade de ett förhör på detta. De kommer att fortsätta träna på tabellerna även efter lovet med ett test varje onsdag (ingen läxa under lovet dock). De har även övat extra på att räkna ut del av antal, jämfört och storleksordnat bråktal samt omvandlat bråktal till decimaltal.


Avslutningsvis så vill jag berömma åk 5 men också åk 6. De deltar i en tävling som heter jorden runt på nolltid där de tar sig på en kunskapsresa i 10 olika etapper. Det gäller att svara rätt på frågorna annars kommer zombies. Det är en tävling som pågår till maj och skolor över hela Sverige deltar. Under två veckor i rad har vi legat på andra plats men förra veckan så tog de sig hela vägen till första plats! RIKTIGT BRA JOBBAT!

Trevlig helg!
/ Malin 🌸

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *