Veckobrev v.41

Halloj!

Under morgonen så hade vi brandövning och eleverna skötte sig exemplariskt. De var snabba ut ur klassrummet och gick till vår uppsamlingsplats direkt, det är precis så här det ska vara. 🙂

Vi har tillsammans i arbetslaget tagit beslut om att det ej blir något föräldramöte för åk 5 denna termin. Jag undervisar även svenska i åk 6 och de ska få sina första betyg till jul samt även ha nationella prov efter höstlovet. Vi diskuterade då fram att eftersom jag har träffat er vid utvecklingssamtalen som inte var så länge sedan så ska jag istället vara med på åk 6 föräldramöte. Åk 5 kommer att ha föräldramöte i vår. 🍀

Veckans höjdare är Emma, Santiago, Hannah och Miranda. 🦒🍀🌟

I svenska så har vi denna vecka påbörjat ett nytt skrivprojekt med fokus på berättande text. Planeringen för detta ser ni nedanför här (ursäkta den dåliga skärpan):

Vi har också börjat läsa boken ”2039 Framtidshistorier för orädda” som är skriven av en av författarna som vi får möjligheten att träffa den 25 november.
Jag har läst alla elevers argumenterande texter och givit feedback i Teams. En del elever var inte klar med sin text och de fick möjlighet att arbeta med den under elevens val. Jag kommer däremot att maila till de föräldrar vars elever ej var klar med sin text så att ni vet. Be dem gärna läsa upp sina texter. 🤩

I engelska så har vi arbetat med börjor, hur en berättelse kan börja. Eleverna fick också testa på stafettskrivning där de fick en ”story starter” och sedan skulle de börja skriva på en berättelse. Efter fem minuter så skickades berättelsen vidare och de fick fortsätta på en annan grupps berättelse. En otroligt lärorik och rolig övning, det är något vi kommer göra fler gånger. En karaktär som hamnade i alla fem berättelse var grisen Pinky. Nästa vecka ska vi fokusera lite mer på vilka karaktärer man kan möta i en berättelse.

Vi har nu påbörjat arbetet med de abrahamitiska religionerna och vi började med kristendomen för att knyta an till medeltiden. Denna religion går vi också ganska snabbt igenom och blir klara med under början av nästa vecka. Judendomen står nämligen näst på tur och den ska vi grotta oss ned i.

I matematik har eleverna denna vecka tränat på att räkna ut del av antal. De har tränat detta genom att arbeta tillsammans på tavlan, spelat spel och arbetat med uppgifter i matteboken. Den nya matteläxan som är till på onsdag handlar även om just detta. Glöm inte att ni kan stanna kvar på studiestödet om man tycker att det är svårt!  Förutom bråk har de även tränat på multiplikationstabellen. De avslutade veckan med att göra ett test på detta också och utifrån det kan Yamuna se att det är många som behöver träna på just detta så det kommer de lägga mycket krut på framöver. 

De har denna vecka repeterat matens väg genom kroppen och arbetat med uppgifter kopplat till det under NO-lektionerna. De försöker lära sig namnen på organen och deras uppgifter. De har även tränat på att skriva om olika sjukdomar och hälsoproblem, till exempel benskörhet. De tränar på att skriva korta faktatexterna utan att skriva av från våra källor genom att plocka ut viktiga stödord och skriva utifrån dessa. Klurigt, men viktigt att lära sig! 

Orientering är fortfarande i fokus under idrottslektionerna. 🏃🏼‍♀️🗺 Viktigt att ha kläder efter väder!

Avslutningsvis så vill jag informera om att åk 4-6 inte får ta med sig skateboards, bollar, innebandyklubbor och liknande till skolan. Detta är inte något som någon elev i åk 5 gör men jag vill ändå att de också ska ha fått informationen.

Jag hoppas att ni får en riktigt mysig hösthelg! 🍁🍂

/ Malin 🌸

1 svar på ”Veckobrev v.41

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *