Veckobrev v.16-17

Hej på er!

Vilken härlig morgon vi hade ute på skolgården tillsammans hela skolan idag! Vi möttes av Süperstar orkestar som spelade härlig och glad musik på skolgården. En toppenstart på dagen!☀️🎺🎼🌟

Idag var det Linus sista dag på sin fem veckor långa praktikperiod. Vi avslutade dagen med att Linus läste ut Drakskeppet och bjöd barnen på glass. Tack Linus för din tid hos oss. Vi önskar dig lycka till med dina fortsatta lärarstudier!🍀🤗📕

I svenska har vi arbetat med Mio min Mio. Det femte kapitlet som Linus läste högt för klassen var ett långt kapitel. Barnen hade fin koncentration när de lyssnade till högläsningen och de har nu blivit allt mer vana vid att lyssna aktivt och skriva ner sina tankar och funderingar i tankekartan under tiden som de lyssnar.

Vi har haft läsvecka och ”Hela höjden läser” den här veckan. Vi har ägnat lite extra tid till aktiviteter som handlat om läsning.

I matematik har vi arbetat vidare med decimaltal och hundradelar. I veckan som kommer utökar vi noggrannheten i talen och arbetar med tusendelar.

Vi har avslutat arbetet med Matens kemi. I måndags gjorde vi det avslutande uppdraget där barnen fick använda sig av de metoder som de övat på under arbetets gång för att ta reda på om marchmallows är ett bra mellanmål eller inte.

Idag har vi haft prov i Matens kemi. De elever som var frånvarande kommer att få göra provet i nästa vecka.

Nu sätter vi igång med två nya arbetsområden som kommer att haka i varandra på ett bra sätt. Det är geografi och biologi. I geografi kommer det att handla om Sverige. Vi kommer att arbeta med kartkunskap, natur- och kulturlandskap och naturresurser. Naturresurser arbetade vi en hel del med i fysiken i höstas och nu kommer det åter i geografiämnet. I biologi-delen kommer arbetet att handla om Sveriges natur, olika djur som lever i olika delar i Sverige, deras livsmiljöer och näringskedjor.

Vi påbörjade arbetet så smått i veckan då vi tillsammans tittade på kartan över Sverige och samtalade om vilken information man kan få när man tittar på en karta. Därefter arbetade vi med kartböcker och övade på att använda registret för att hitta olika platser i kartan och ta reda på vilka landskap platserna ligger i. Vi har satt upp en stor karta över Sverige på väggen i klassrummet och det märks på barnen att de är nyfikna och vill undersöka var olika platser ligger. De går gärna fram och tittar och undersöker. Roligt att se!

Nästa vecka, v.17:

På torsdag kommer vi att vara med i schackfyran. Tävlingen kommer att spelas digitalt. Alla i klassen spelar på sin egen iPad mot elever i andra skolor och klassen samlar poäng tillsammans. De klasser som lyckas bäst kommer att gå vidare och spela ytterligare en tävlig senare under vårterminen. Tävlingen kommer att vara på torsdag kl. 13:00-14:30. Vi kommer därför att sluta senare än vanligt denna dag. Dagen efter, på fredag, får barnen istället sluta tidigare än vanligt, kl.13:10.

Idrotten nästa vecka ser ni här:

 

Må 26/4: 8:30-13:50 Vi övar inför schackfyran.

Ti 27/4: 8:10-14:00 Slöjd. Engelska.

On 28/4: 8:10-14:15 Engelska. Idrott. Musik för halva klassen.

To 29/4: 8:10-14:40 Idrott. Schackfyran.

Fr 30/4: 8:10-13:10 Bild. Musik för halva klassen.

Trevlig helg!🌼

/Cecilia🍀

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *