Veckobrev v.11-12

Hej!

Ännu en vecka med fint samarbete, fokus och glädje!🍀🌟❤️Det är verkligen roligt att arbeta tillsammans med klassen. Barnen är verkligen med på allt vi gör, vi har fina och intressanta samtal och de arbetar och gör sitt bästa hela tiden. Det är härligt att se hur de peppar och stöttar varandra på olika sätt.

Den här veckan har det till exempel handlat om hur de peppade varandra under schacktävlingen för att klassen tillsammans skulle nå högre resultat.

I deras muntliga argumentationer som de gör på torsdagar syns framsteg varje vecka. Först talar och argumenterar de inför en mindre grupp och därefter får alla som vill även göra det inför hela klassen. För varje vecka är det fler och fler som utmanar sig själva att våga. Har man väl vågat en gång så är det lättare att göra det igen och det är fantastiskt roligt att se hur barnen utvecklas i att tala inför varandra. Att lyssna och att vara en god publik är ju viktigt för att alla ska känna sig trygga att våga och klassen är en väldigt fin och stöttande publik. Ni ska veta att jag känner stolthet över varenda en och hela klassen och jag blir alldeles varm i lärarhjärtat! Heja hela klassen!🍀❤️🌟

Vi har välkomnat Linus Rydkvist som är lärarstudent till klassen. Här kommer en hälsning från Linus:

”Hej! Jag heter Linus Rydkvist och är 31 år gammal. Studerar mitt första år på grundlärarprogrammet åk 4-6 i Gävle. Jag har blivit väldigt väl mottagen av klassen och ser fram emot min fortsatta praktik här som sträcker sig till v16.”

I matematik har vi arbetat med bråk. Vi har placerat ut olika bråk på tallinjer. Vi har också jämfört olika bråk. I NOMP finns bråkuppgifter som barnen gärna får arbeta med hemma för att öva lite extra.

I svenska har vi läst kapitel 2 i Mio min Mio. Under högläsningen av kapitlet antecknar de i en tankekarta utifrån händelser, personer, frågor och tankar som de får under läsningen. De gör också textkopplingar. När vi efter läsningen samtalar har de sina tankekartor som stöttning. Det är fint att höra elevernas tankar om texten som de delar i samtal efter läsningen.

I Matens kemi har vi planerat egna undersökningar för att ta reda på vilka livsmedel som smakar sött innehåller druvsocker, glukos. Barnen har i arbetet även övat på att skriva laborationsrapport.

I historia, vikingatiden, har vi den här veckan lärt oss mer om döden, gravar och arkeologiska fynd. Det har också handlat om historiska källor och tolkningar. Vi har pratat om och tittat på vad ett spår från vikingatiden kan vara och vad är spår som skapats senare kan vara. På måndag kommer arbetet om vikingatiden handla om när Sverige blev kristet och orsaker och konsekvenser av det.

I slutet av veckan kommer vi att ha prov på vikingatiden. Det kommer att vara uppdelat på två delar. En del kommer vi att ha på torsdag och den andra delen på fredag. Barnen kommer att få lite tid att öva inför provet i skolan men de behöver även öva hemma. I OneNote finns alla lektioner som vi har arbetat med. Jag kommer också att lägga ut flikar i OneNote där man kan gå in och öva inför provet.

Nästa vecka, v.12:

Klicka på länken och se filmen innan så vi kan prata om skador på idrotten. https://youtu.be/x1yl7Vs5FAQ

Må 22/3: 8:30-13:50

Ti 23/3: 8:10-14:00 Slöjd. Engelska.

On 24/3: 8:10-14:15 Engelska. Idrott. Musik för halva klassen.

To 25/3: 8:10-14:00 Idrott. Prov om vikingatiden.

Läsuppdrag och ”Med andra ord”-läxa. Denna gång gör vi så som vi startade i arbetet i höstas, att förklara och beskriva ett ord i 30 sekunder med andra ord.

Fr 26/3: 8:10-13:40 Bild. Musik för halva klassen. Prov om vikingatiden. Påskpyssel.🐣

Jag önskar er alla en riktigt fin helg!🌷☀️

/Cecilia🍀

 

 

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *