Veckobrev v.41-42

Hej!

Wow, vilken toppenfin vecka – igen!🌟🍀❤️

Idag har vi haft prov i matematik. Barnen har arbetat mycket fint och tagit ansvar inför detta. Jätteroligt att se!🌟 I nästa vecka kommer vi att gå igenom uppgifterna tillsammans i klassen. Vi kommer sedan att börja arbeta med området Geometri i matematiken vilket jag tror att många ser fram emot.

Man kan göra många roliga saker med statisk elektricitet. I skolan har vi i Fy/Tk gjort olika undersökningar och kanske har barnen fortsatt att prova olika experiment hemma? Vill man få förklarat igen om hur åska och blixtar uppstår eller vad som händer eller varför en ballong som man gnuggat mot håret kan sitta fast på väggen så kan man gå in i OneNote – Kretsar kring el – uppdrag Statisk elektricitet och se filmerna eller läsa textern som finns i flikarna där.

Några frågor som varit centrala i detta uppdrag och som vi också kommer att arbeta vidare med nästa vecka är:

  • Hur uppstår åskoväder?
  • Varför ska man inte vara på en fotbollsplan när det åskar? Förklara varför.
  • Hur kan en ballong fastna på väggen när man gnuggat den mot sitt hår? Förklara.

I SO Etik har vi bland annat arbetat med begreppet identitet. Det märks att barnen tycker om detta område och vi har fina samtal tillsammans i klassen. ❤️😊🍀 Vi har också sett en film och spelat en Kahoot som två olika grupper i klassen har gjort. Det har varit fokus på de begrepp som vi arbetar med.

Begreppen jämställdhet och jämlikhet har också varit nya den här veckan då vi har arbetat med ”Lektion 4”.

Vi fortsätter Etikarbetet i nästa vecka för att veckan därpå, v.43, avsluta och knyta ihop arbetsområdet. Vi kommer då att ha ett prov på området. Närmare information om detta kommer nästa vecka men gå gärna in i OneNote – SO Etik och flikarna som finns där för att öva begrepp. Alla begrepp med förklaringar finns under fliken ”Mål och bedömning”.

Det var verkligen roligt och intressant att lyssna på när barnen ”Med andra ord” beskrev och förklarade sitt ord som de hade i läxa till i torsdags. Det märktes att det var många barn som hade förberett sig väl  inför uppgiften och kunde prata i 30 s. Det medförde att var fler än förra gången som också kunde lista ut vilket det hemliga orden som beskrevs var. Heja heja, fortsätt så!👏👍

Nu har alla nya ord med sig i läxa till på torsdag. De finns i OneNote –Läxa svenska – Till v.42. Där är det också viktigt att barnen noterar sin läsläxa och spelar in sin läsning. Toppen om ni föräldrar kan påminna och hjälpa till så att det inte glöms bort. 😊

Nästa vecka, v. 42:

Vår skolsköterska, Moa Fryk, hälsar följande till alla i årskurs 4:

”Nästa vecka och veckan därpå kommer eleverna ha hälsobesök hos skolsköterskan. Vid hälsobesöket får eleven fylla i en självskattningsenkät som handlar om trivsel, hälsa, sömn, kost och rörelse. Även kontroll av längd, vikt och rygg sker. Resultatet av kontrollerna från hälsobesöket meddelas hem per post.”

Må 12/10: 8:30 – 13:50

Ti 13/10: 8:10 – 14:00 Slöjd, Engelska. Studiestöd finns efter skolan för de som vill och behöver.

On 14/10: Engelska. Idrott – Inget ombyte denna gång. Musik för halva klassen.

Cecilia är på utbildning och Engin är i klassen.

To 15/10: 8:10 – 14:00 Idrott – Kom ihåg idrottskläder, handduk och skor att ha utomhus. Läsläxa och Med andra ord – talläxan ska vara klar och redovisas.

Fr 16/10: 8:10 – 13:40 Bild. Musik för halva klassen.

Jag önskar er alla en riktigt skön hösthelg! 🍁🍂🌼

/Cecilia🌻

 

 

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *