Veckobrev v. 37-38

Hej på er!

Så var det fredag igen, veckorna rusar på! Barnen fortsätter att arbeta på jättefint! 🌟💕🍀

Tisdagens elevledda samtal fungerade bra! 🌟Det är roligt att lyssna när barnen berättar om hur det går i olika ämnen och vad deras nästa steg är. Tack till er föräldrar som lyssnat och deltagit så fint i era barns utvecklingssamtal! På måndag är det dags för den andra samtalsdagen. Välkomna alla ni föräldrar som ännu inte varit på era barns samtal!😊

I onsdags provade vi att arbeta med läsuppdraget genom kamratläsning. Barnen arbetade parvis och läste för varandra i ca 3 minuter var. Därefter gav de varandra kamratrespons på läsningen, något som gick bra ⭐️ och något som kompisen skulle kunna utveckla🔎. Alla delade med sig av responsen i hela gruppen och tummarna efter denna övning var 👍. Under tiden som barnen läste hann jag gå runt och lyssna på i stort sett alla eleverna. Vi gjorde detta i halvklass men kommer framöver även att prova i helklass. Fantastiskt roligt att det fungerade så bra redan vid det första tillfället! 😃🌟

Vi har nu startat upp med att läsa Edward Tulanes fantastiska resa. 

I arbetet uppmärksammar och arbetet vi med ord från texten och vad de betyder, vi gör förutsägelser om vad som kommer att hända, vi övar läsförståelse genom att svara på frågor om texten och vi sammanfattar det vi läst. Innan vi började att läsa boken tittade vi tillsammans på en trailer för att skapa förförståelse. Den hittar ni här.

I NO har vi startat upp med temaarbetet i NTA, Naturvetenskap för alla, som heter Förändringar. Vi har inlett arbetsområdet genom att samtala om vilka förändringar som vi ser runt omkring oss. I det första uppdraget undersökte barnen ett fast ämne (brustablett) och en vätska (vatten) och vad som förändras när man lägger brustabletten i vattnet.

I matematik har vi arbetat en del med att lösa textuppgifter och att visa våra lösningar genom att rita en bild och att skriva med mattespråket. Detta arbete fortsätter framöver samtidigt som vi arbetar vidare med subtraktion inom talområdet 0-1000.

Det har strulat lite med OneNote och det har inte fungerat att distribuera ut sidor till eleverna. Därför finns just nu ingen ny läsuppdragsflik som gäller. Jag hoppas att det ska lösa sig så jag snart ska kunna distribuera ut sidan så snart som möjligt. Läsuppdraget till nästa vecka är kapitel 2 och även om protokollet just nu inte finns så är det ändå viktigt att barnen läser precis som vanligt.

Veckans idrottslektioner blev lite annorlunda eftersom idrottslärare Jessica var på utbildning. Här kan ni läsa och förbereda er inför den kommande veckans idrottslektioner.

Länken till renskötarfilmen hittar ni här: Renskötarna

Nästa vecka:

Veckans Alla-med-uppdrag är Att göra en aktivitet där så många som möjligt är med!

Må 16/9: Elevledda utvecklingssamtal.

Ti 17/9: Idrott utomhus. Kom ihåg ombyte, handduk och bra skor att vara ute i.

On 18/9: Idrott utomhus. Kom gärna ombytt till skolan. Ta med kläder att byta om till efter idrott och dusch.

Läsuppdraget, kapitel 2, ska vara med till skolan.

Skolfotografering. Vi slutar därför lite senare än vanligt, ca kl.14:15.  Här lite info från fotografen:

To 19/9: Vi åker till Naturskolan. Skolan börjar i vanlig tid kl. 8:10. Vi samlas utanför vår ingång för att direkt gå till bussen som kommer och hämtar oss för att ta oss till Naturskolan. Vi får lunch där men barnen måste ta med sig en flaska med vatten. Vill man får man ta med sig en liten fika. (Frukt, smörgås, bulle eller kaka och varm choklad eller saft)

Vi kommer att vara både inomhus och utomhus. Därför är det viktigt att ha skor och kläder efter väder.

Vi beräknar att vara tillbaka i skolan ca kl. 14:00. Då slutar skoldagen.

Denna dag ska Ipaden inte komma med till skolan.

Fr 20/9: Fredagsfinalen är ut-och in-fredag.

Jag önskar er alla en trevlig helg!☀️💕

/Cecilia🍀

 

 

2 reaktion på “Veckobrev v. 37-38

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *