Räknehändelser till matematiska uttryck

Vi har haft stort fokus på att öva talkamraterna, hoppa framåt och bakåt på tallinjen, att förstå siffrors platsvärde och att öva för att bli säkra på att räkna addition och subtraktion. Talområdet 0-10 är viktigt och vi arbetar noggrant för att utveckla en säkerhet. Vi arbetar nu med talområdet 0-100 och där vi har vi nu god användning av kunskaperna vi skaffat oss inom talområdet 0-10.

Att läsa och förstå textuppgifter är också något som är viktigt att kunna. Hur gör man för att förstå och för att lösa en textuppgift? Hur kan man visa sin lösning på olika sätt, med olika uttrycksformer? I detta arbete övar vi nu på att formulera räknehändelser till matematiska uttryck. Först arbetar vi muntligt. Därefter formulerar vi  räknehändelser skriftligt. Här ser ni några av dem.

Under rubriken Skolarbete – Matematik – Räknehändelser kommer det under arbetes gång att fyllas på med olika räknehändelser som barnen själva hittar på. Tanken är att utmana varandra att formulera och lösa räknehändelser. För att lösa en kompis räknehändelse går man in i kommentarsfältet och svarar. Där skriver man sitt namn och hur man tänker när man löser uppgiften. Det finns ofta lite olika sätt att tänka på när man löser en uppgift och även om en eller flera kompisar redan har svarat så går det jättebra att gå in och svara på samma uppgift. Skriv och förklara hur du tänker när du löser uppgiften.

Lycka till! 🍀🌟

 

 

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *