Veckobrev v 38-40

Hej på er!

Oj, vad veckan har gått fort och så mycket vi har hunnit med! Bra jobbat med första läsuppdraget! Det märktes tydligt att barnen hade övat sin läsning under veckan. De gör ett mycket viktigt jobb när de övar och ni föräldrar gör också ett värdefullt arbete som lyssnar och stöttar dem i deras utmaningar och framsteg. Heja heja! Nästa veckas läsuppdrag är kapitel 2, Momman, s. 12-15. Det är viktigt att barnen läser kapitlet flera gånger. Den upprepade läsningen gör att de övar att känna igen orden som ordbilder vilket kommer att ge effekt på avkodning och flytet i läsningen. Uppmuntra också barnen att läsa andra böcker för att öva mer och få variation. Det skapar också läsintresse vilket är viktigt!

Att läsa och samtala om texter är viktigt. När vi i veckan läste boken Vad gör du om jag får en vän? av Mats Wänblad började vi med att samtala utifrån bilderna i boken.

[slideshow_deploy id=’276′]

Vi tittade på bilderna och beskrev känslorna hos haren och igelkotten som är karaktärerna i boken. Vi pratade om att man kan se hur en person känner sig i både ansiktsuttryck och kroppsspråk.

Därefter provade vi på att skriva in ord för olika känslor i Answergarden. Till sist läste vi och samtalade om innehållet i bokens text.

I matematik har vi arbetat vidare med talkamrater och att addera och subtrahera tal i talområdet 0-10. Vi kopplar matematiska uttryck till bilder och bilder till uttryck. Vi använder oss av tallinjen och tillsammans hoppar vi framåt och bakåt. Målen är tydliga och vi övar för att nå dem. Vi har också arbetat med jämna och udda tal. Fråga gärna era barn och låt dem berätta mer.

Trafikarbetet har fortsatt och barnen har nu blivit färdiga med sina eget designade hjälmar och uppmaning/förklaring till varför man ska använda hjälm. Nu kan alla som passerar korridoren utanför vårt klassrum läsa och förstå hur viktigt det är!

Det finns många olika sätt att ta sig till skolan. Vi har sett ett avsnitt som handlade om just detta och i klassen har vi gjort en undersökning om hur vi tagit oss till skolan på morgonen just den dagen. Tillsammans med tvåorna har vi gått en tipspromenad med trafiktema. Det var roligt att göra denna aktivitet gemensamt. Barnen är ju vana att vara tillsammans sedan förra läsåret.

[slideshow_deploy id=’275′]

Vi har också tillsammans med tvåorna pratat om, gått igenom och övat på vad man ska göra om utrymningslarmet på skolan skulle gå och var vi ska samlas. Inom några veckors tid kommer hela skolan att ha en utrymningsövning tillsammans.

Nästa vecka (39) och vecka 40:

Vi arbetar vidare med trafik och mörker och kommer att prata om reflexanvändning. I samband med detta kommer vi också att prata om hösten och hösttecken. Vi har under veckan som gått påbörjat ett arbete i skrivande där eleverna utifrån bildsekvenser kommer att skriva en berättande text. Den utspelar sig på hösten och på detta sätt kopplar vi ihop arbete i svenska med NO (hösten) och trafik (mörker och reflexer) i SO. Också i bilden kommer vi att anknyta till hösten.

Vi kommer att starta igång NTA-arbetet (Naturvetenskap och teknik för alla) som heter Fast eller flytande.

Vecka 39:

Onsdag 27/9: Idrott inomhus. Kom ihåg idrottskläder och handduk.

Läsuppdraget ska vara med till skolan på onsdag. Nytt läsuppdrag kommer också att delas ut denna dag eftersom eleverna är lediga på torsdag.

Torsdag 28/9 – fredag 29/9: Studiedagar. Eleverna är lediga från skolan. Fritids är öppet för de elever som har anmält fritidsomsorg.

Vecka 40:

Onsdag 4/10: Idrott inomhus. Kom ihåg idrottskläder och handduk.

Läsuppdraget ska vara med till skolan på onsdag.

Torsdag: 5/10: Nytt läsuppdrag kommer hem.

Jag önskar er alla en riktigt härlig och solig helg!☀️

/Cecilia

 

 

 

 

 

 

 

 

En reaktion på “Veckobrev v 38-40

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *